مسجد ایاصوفیه کوچک استانبول

مسجد ایاصوفیه کوچک استانبول

مسجد ایاصوفیه کوچک استانبول

مسجد ایاصوفیه کوچک : استانبول، شهر مسجدهای زیبا و خاص که بیشتر آن ها در دوره عثمانی ساخته شده اند. مساجدی که چشم انداز شهری استانبول را شکل داده اند و معماری زیبایی دارند. این مساجد دوست داشتنی از جاذبه های گردشگری این شهر هستند و نمی توان استانبول را بدون آن ها تصور کرد. بسیاری شهر زیبای استانبول را برای سفر انتخاب می کنند چرا که علاقه مندند که در میان بناهای تاریخی اش قدم بزنند و یا چند روزی را در دل کوچه پس کوچه های تاریخی و مدرن شهر که در هم آمیخته شده است به گردش و تفریح بپردازند. آنچه در تور استانبول برای گردشگران بیش از هر چیزی جلب توجه می کند ، بناهای تاریخی این شهر است .دستتان را به هر کجا بدهید تا با یکی از امکان قدیمیه این شهر آشنا شویم.

تاریخچه مسجد ایاصوفیه کوچک استانبول

مسجد آیاصوفیه کوچک استانبول که به ترکی آن را کوچیک ایاصوفیا جامی می نامند در فاصله 10 دقیقه ای از مسجد بلو (آبی) در محله سلطان احمِت قرار دارد و در دهه 530 به عنوان یک کلیسا برای امپراطور روم شرقی ژوستینین و همسرش تئودورا ساخته شده بود. این کلیسا پیش از ایاصوفیه ساخته شده است. معماری این بنا مطابق با معماری آن دوره است و با گنبدی بزرگ مشابه مسجد ایاصوفیه می باشد. این کلیسا سال ۱۵۰۰ و توسط حسین آغا، خواجه رئیس بایزید دوم به مسجد تبدیل شده است. با اینکه بیشتر موزاییک‌های این مکان از بین رفته‌اند، هنوز می‌توان کتیبه‌ی یونانی یوستینیانوس، همسرش تئودورا و تمام قدیسان را در ردیف کتیبه‌ها مشاهده کرد.

باستان شناسان بر این عقیده اند که دیوارهای داخلی کلیسا با موزاییک تزئین شده بودند اما امروز هیچ مدرکی در این مورد تایید نشده است . در حاضر با توجه به تعمیرات و مرمت سال 2007 ، سطح داخلی ساختار به طور کامل گچ شده است . دکوراسیون بیزانس دوران ساختار سطح تنها در اطراف فضای مرکزی از کف گالری با یک طرز کار بسیار خوب یک خوشه انگور و نقوش برگ متشکل از فرسب است.