غذاهای سنتی کشور ترکیه

غذاهای سنتی کشور ترکیه

مانتی

می‌توان گفت که در اکثر کشورها نوعی پیراشکی وجود دارد که که برای تهیه آن می‌بایست گوشت را در خمیر قرار داده و سپس آن را آب پز نمود. این پیراشکی در کشور ایتالیا به نام راویولی و در کشور گرجستان به نام کین کالی معروف می باشد. همچنین نام این غذا در کشور ترکیه مانتی است که این پیراشکی خوشمزه در این کشور همراه با ماست تازه و ترش سرو می گردد. همچنین ترکیه ای ها مانتی را در کره آب شده می غلتانند و به روی آن فلفل قرمز و سبزی خرد شده می پاشند تا طعم آن را بهتر نمایند.

 دلمه و سارما

ترکیه دارای غذایی به نام دلمه می باشد که طرز تهیه آن به این صورت است که داخل فلفل، گوجه، بادمجان یا کدو را خالی می نمایند و سپس برنج و گوشت را داخل آن میریزند و با شعله ملایم روی آتش به طبخ می رسانند. یک نوع خاص از دلمه که دقیقا همان مواد گوشت و برنج را داراست و درون برگ کلم یا برگ مو پیچیده می‌شود و به نام سارما شهرت دارد و در اکثر نقاط این کشور مورد طبخ و استفاده قرار می‌گیرد.

فاصولیه

فاصولیه یک غذای بسیار راحت است که طرز تهیه آن به این صورت است که لوبیا سفید را در آب گوجه می پزند.

کاستانه شکری

میتوان گفت که مردم کشور ترکیه مردمی هستند که به شیرینی علاقه بسیاری دارند و کاستانه شکری یا شاه بلوط شیرین یکی از میوه هایی است که به شیرینی تبدیل می کنند و مورد مصرف قرار می‌دهند.

تاووک

تاووک یا پودینگ سینه مرغ دسری می باشد که مخصوص عثمانی است. مواد تشکیل دهنده این غذا  شیر و شکر و مرغ آبپز و ودارچین میباشد و این غذا بسیار خوشمزه و لذیذ است.

پیده

پیده یا پیتزای ترکی یک نان نازک است که درون آن مخلفاتی ریخته شده و در تنورهای زغالی به طبخ می رسد. مواد تشکیل دهنده پیده معمولا انواع مواد گوشتی است. گوشت ادویه زده و دودی، سوسیس ترکی و یا گوشت قطعه قطعه شده و خرد شده از جمله گوشت هایی هستند که جهت تهیه پیده استفاده می شوند. همچنین افزودن سبزیجات و پنیر به پیده نیزموجب شده که طعم آن متمایز تر شده و طرفداران بیشتری پیدا کند. در ترکیه رستوران هایی وجود دارند که به صورت اختصاصی اقدام به تهیه پیده می نمایند و در بیشتر این رستوران‌ها هنگامی که می‌خواهند پیده را داخل تنور قرار دهند روی آن یک تخم مرغ می شکنند که این امر موجب می‌شود تا پیده خشک نگردد.

لحمعجون  یک نمونه ساده از پیده میباشد که طرز تهیه آن به این صورت است که روی خمیر را با سبزیجات و گوشت چرخ شده می‌پوشانند. یکی دیگر از غذاهایی که از خمیر به دست می آید و دارای یک طعم منحصر به فرد و تقریباً شبیه به باقلوا دارد بورک میباشد. این غذا هم یکی از غذاهای مهم ترکیه می باشد. مواد اولیه این غذا  پنیر، اسفناج و گوشت می باشد که این مواد را داخل خمیر ریخته و آن را می پوشانند و سپس آن را گریل می‌کنند. توصیه ما این است که این غذا را در ساحل خوردن بعد از شنا میل کنید.

دندورمای مرعشی، بستنی

دندورمای مرعشی نوعی بستنی می باشد. مسلما به طور یقین طعم بستنی ترکی را در هیچ یک از دیگر نقاط جهان تجربه ننموده اید. این بستنی دارای یک مزه منحصر به فرد می باشد که تقریبا مزه دودی کندور طبیعی دارد و بافت این بستنی در مقایسه با بستنی های نرم ایتالیایی احتیاج به به جویدن بیشتری دارد.

ترشی

مردمان ترکیه می توان گفت ازهر چیزی که بتوانند  ترشی درست می‌نمایند. کلم، بادمجان، گوجه  و حتی دانه های کاج. آنها تمامی تمامی این این مواد را به داخل سرکه ریخته و سپس در یک بطری می ریزند و میگذارند تا ترشی ها برسد.

 

پنج غذای برتر ترکیه

غذاهای کشور ترکیه که پنج غذای برتر ترکیه نیز جزء آن هاست، در اکثر شهر های بزرگ جهان یافت می شود و به نوعی به طور فزاینده ای جزء غذاهای خوب دنیا تبدیل می شود.

با این حال غذاهای واقعی و محلی آن ها را نمی توان با غذاهای ترکی در کشورهای دیگر مقایسه کرد.در این مقاله “پنج غذای برتر ترکیه” را معرفی می کنیم.

پاید ترکیه ای

یکی از پنج غذای برتر ترکیه پاید است. دوست داران پیتزا در سراسر جهان می توانند از خوردن پاید ترکیه ای لذت ببرند، یا بهتر است بگوییم به عنوان یک پیتزای ترکی شناخته می شود. شامل یک نان پخته شده در فر می باشد که روی آن را با مواد  مختلفی مانند گوشت چرخ شده، پنیر ، نیمرو و ترکیبات تند از سبزیجات و چیلی است.

بهتر است از خوردن آن با دست لذت ببرید. ظرافت در این غذا را می توان در تمام رستوران های ترکیه یافت کرد. البته بعضی از آن ها تخصص بیشتری دارند.

 

گزلمه

یکی دیگر از پنج غذای برتر ترکیه که با ظرافت خاصی درست می شود، گزلمه است که شامل یک پنکیک رول شده بسیار خوب است که پر شده است از مواد غذایی مانند پنیر، اسفناج، گوشت چرخ شده و سبزیجات. یک رستوران در منطقه کوشی آداسی بهنام یاووز وجود دارد که از سال 1984 تا به حال در ترکیه پنکیک درست کرده اند. این رستوران در یک منطقه روستایی قرار دارد که درختان بزرگ دارد.

کوفته

کوفته هم یکی از پنج غذای برتر ترکیه است که توپ های گوشتی آب دار یا پخته شده هستند که یا سرخ شده اند و یا پخهت شده اند و شامل گوشت گوساله، چیلی، پیاز و گندم بلغور است. رستوران هایی که کوفته درست می کنند در همه جای ترکیه از

محله های گران قیمت تا ارزان قیمت پیدا می شوند.

این غذای خوشمزه با ترکیبات مختلفی درست می شود. ممکن است با پنیر درست شود و یا داخل یک خمیر قرار بگیرد. همچنین می تواند شامل فلفل، مخلفات سالاد و یا حتی برشی از استیک گوشت باشد . همچنین این غذا در انواع ظروف خاص، سنتی و سفارشی طبخ و سرو می شوند.

 

لکوم

یکی از پنج غذای برتر ترکیه لکوم است. بازدید از ترکیه کامل نمی شود تا اینکه شما طعم لکوم را بفهمید.لکوم دو نوع مختلف دارد که در ترکیه بافت می شوند. نوع اول که با شکر ساخته می شود و معمولا در کارخانه ها تولید می شوند و نوع دوم که با عسل درست میشوند و معمولا در خانه ها است. نوع دوم به دلیل داشتن عسل طبیعی محبوبیت بیشتری دارد.

عسل سنتی ترین و بهترین شکل برای درمان است. لکوم شامل دانه های خوشبو، آجیل و میوه های خشک مانند انجیر با طعم های مختلف از جمله گل رز و شکلات است. بعضی از آن ها حتی با یک لایه از گل برگهای گل رز نیز پوشیده شده اند. این لذت را در سرتاسر ترکیه می توان پیدا کرد اما بهترین آن را می توان در بازار “اسپایس” در استانبول پیدا کرد.

یک فروشگاه معروف نیز به نام “حاضر بابا” را می توانید مشاهده کنید که در آن انواع ادویه، زعفران ، آجیل های خوشمزه و میوه های خشک شده یافت می شود.

 

چای و قهوه ترکیه

یکی از پنج غذای برتر ترکیه ، چای و قهوه آن است. چای و قهوه ترک به عنوان یک سنت محلی و برای مهمان نوازی به راحتی در دسترس است. در بعضی موارد، حتی به مهمانان در رستوران ها و مغازه های محلی به عنوان پذیرایی ارائه می شود.

چای ترکیه در طعم های مختلف از جمله طعم تلخ سنتی ارائه می شود که با یک قاشق شکر شیرین می شود. چای انار نیز وجود دارد که می تواند سرد یا گرم نوشیده شود.

قهوه ترک به صورت تلخ و بدون شکر سرو می شود که قوی و غنی در طعم است.

مهمانان همچنین می توانند فنجان چای و قهوه فوری از مغازه های محل خریداری کنند.

در بعضی موارد نادر نیز قوطی های مخصوص برای تهیه این نوشیدنی استفاده می شود.