کلیسای چورا استانبول

کلیسای چورا استانبول

کلیسای چورا استانبول شکوه معماری بیزانس

کلیسای چورا استانبول : شهر سرزنده استانبول برای بسیاری از آدمها پر از خاطره است و با لبخند و برقی در نگاهشان از آن یاد می کنند. در کوچه پس کوچه های این شهر می توانید به مکان های فوق العاده ای برسید، مکان ها و بناهایی که از دوران بسیار قدیم به جا مانده و محبوب بسیاری از گردشگران هستند. اگر نگاهی به لیست طویل دیدنی های استانبول بندازیم، کم و بیش متوجه خواهیم شد که با یک مقصد درست و حسابی برای سفر رو به رو شده ایم. تعداد زیادی ساختمان تاریخی که از کاخ های امپراتوری تا مساجد باشکوه متفاوت اند. کلیسای چورا یکی از جاذبه های گردشگری واقع در شهر استانبول می باشد. این کلیسا که در ابتدا با هدف کلیسای بیزانسی احداث شد اما بعدا به مسجد تبدیل گشت و در حال حاظر موزه می باشد. در این مقاله با هرکجا همراه شوید تا شما را به تماشای این بنای زیبا ببریم.

کلیسای چورا استانبول | Chora Church Istanbul

کلیسا در اصل در اوائل قرن چهارم، خارج از اولین دیوار قسطنطنیه ساخته شد؛ چورا در یونانی به معنی حومه ی شهر می باشد. نام اصلی بنا “کلیسای ناجی مقدس در چورا ( حومه ی شهر )” بود و این مکان در ابتدا زیارتگاهی کوچک واقع در خارج از شهر به شمار می رفت. هدف از ساخت این کلیسا این بود که یک کلیسای بیزانسی باشد اما بعد از گذر زمان به مسجد تغییر کاربری داد و در حال حاظر به عنوان موزه میزبان علاقه مندان و گردشگران در تور استانبول است.

خیلی تعجب آور است که شاید ” کلیسای چورا ” ممکن است کمی از لحاظ توریستی تا حدی مورد لطف مسافران قرار نگیرد ، اما هرکس که از اینجا دیدن کرده است می گوید هنر زیبای بیزانس این کلیسا ارزش آمدن و بازدید را دارد و توجه داشته باشید که کاشی ها و موزائیک هایی که در کلیسا استفاده شده است بسیار زیبا و منحصر به فرد است.

مهم است بدانید که کلیسای چورا تشکیل شده از چهار واحد معماری اصلی که شامل : سرسرای اصلی ( nave ) ، سازه  دو طبقه ای (  nnex ، به معنای فرعی ) که اضافه شده به ضلع شمالی ، هشتی های ( narthex ) داخلی و خارجی و در آخر کلیسای کوچکی مختص به مقبره ها ( parecclesion ) که در جنوب این بنا قرار گرفته شده است.