مکان های توریستی کمتر شناخته شده در استانبول

مکان های توریستی کمتر شناخته شده در استانبول

مکان های توریستی کمتر شناخته شده در استانبول : استانبول شهری است که به خوبی جامۀ فرهنگ و تاریخ خود را به تن کرده و آنها را در شکل شهری هیجان‌انگیز آمیخته است که چیزهای زیادی برای ارائه به مسافران سرتاسر جهان دارد. این شهر مرکز برگزاری فستیوال های بین المللی در حوزه فرهنگ و هنر می باشد که هر ساله هنرمندان بزرگ را به سمت خود می کشاند. بزرگترین شهر ترکیه بین شرق و غرب قرار گرفته رایحه‌ای ای از دسیسه و فریبندگی است را به تمام بازدید کنندگان ارائه می دهد. مروری می‌کنیم بر جاذبه های توریستی برتر در استانبول:

آب انبار باسیلیکا (Basilica Cistern)

آب انبار باسیلیکا ( انگلیسی: Basilica Cistern، ترکی: Yerebatan Sarnıcı به معنای آب انبار فرو رفته در زمین) به دستور امپراتور بیزانسی، زوستینین اول، در سال 532 بعد از میلاد ساخته شده است. آب انبار با داشتن حدود 138 متر طول و 64/6 متر عرض مساحتی حدود 1000 متر مربع را اشغال کرده است. این آب انبار قادر به نگهداری 80000 متر مکعب آب است. آب انبار باسیلیکا واقع در 150 متری جنوب غربی ایا صوفیه، یکی از بناهای باشکوه و باستانی شهر استانبول است. با اینکه آب انبار باسیلیکا هم اکنون یکی از جاذبه های گردشگری به شمار می رود، این بنا همیشه مورد توجه نبوده است. در واقع کمی قبل از فتح قسطنطنیه توسط عثمان ها ( 1453 )، آب انبار باسیلیکا بسته شده و از جانب مقامات مورد غفلت قرار گرفته بود.

برج گالاتا (Galata Tower)

درست در شاخ طلایی استانبول برجی تاریخی با چهره ای دوستانه و بدنه ای از جنس سنگ منتظر گردشگران است. نام این بنای زیبا برج گالاتا (Galata Tower) است که در محله ای به همین نام قرار دارد. در زبان ترکی به این برج گالاتا کولیسی (Galata Kulesi) و در زبان لاتین برج مسیح (Christeen Turris) می گویند. ارتفاع این برج 66.90 متر است؛ اما اگر کلاهک مخروطی شکلش را در نظر نگیریم این عدد به صورت تقریبی به 62.59 می رسد و اگر باز هم از تزییناتی که بر فراز آن استفاده شده چشم پوشی کنیم ارتفاعش به 51.65 متر خواهد رسید. برج گالاتا در زمان فتح قسطنطنیه (نام پیشین شهر استانبول) توسط رومیان ساخته شد. همان طور که اشاره کوتاهی داشتیم این برج در محلی تپه ای و با ارتفاع از سطح دریا ساخته شده و دلیل این انتخاب موقعیت کاربری برج بوده است. در گذشته از گالاتا به عنوان برج دیده‌بانی یا دفاعی استفاده می شد و فردی که بر فراز آن دیده‌بانی می کرد، بر پهنای گسترده ای از تنگه بسفر نظارت داشت.

کلیسای چورا استانبول (Chora Church)

کلیسای چورا یکی از جاذبه های گردشگری واقع در شهر استانبول می باشد. این کلیسا که در ابتدا با هدف کلیسای بیزانسی احداث شد اما بعدا به مسجد تبدیل گشت و در حال حاظر موزه می باشد. کلیسای چورا یکی از جاهای دیدنی استانبول است که کمی از نگاه توریست ها دور مانده است، اما هریک از مسافرانی که از این کلیسا دیدن می کنند می گویند: هنر زیبای بیزانس ارزش یک بار دیدن را دارد. موزاییک های افسانه‌ ای و نقاشی های روی دیوار زندگی عیسی و مادرش مریم را به تصویر می کشاند. راستی کلیسای چورا در قرن یازدهم به دست ” ماریا دوکاینا ( Maria Dukaina ) ” مادر زن الکسیوس اول کومننوس مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و بعده ها در قرن دوازدهم پس از چندین زلزله ای که رخ داد مجدد ” ایزاک کومننوس ” این کلیسا را مرمت نمود.

میدان هیپودروم یا میدان اسب دوانی استانبول (Hippodrome)

میدان هیپودروم در استانبول ترکیه در زمان امپراتوری بیزانس مرکز اجتماعات، برنامه های ورزشی و سیرک شهر قسطنطنیه (استانبول امروزی) بوده است. میدان هیپودروم در حال حاضر با نام میدان سلطان احمد شناخته می شود و هنوز قطعاتی از آثار بیزانسی در آن موجود است. هیپودروم استانبول که امروز با نام میدان سلطان احمد شناخته می شود، در محله سلطان احمد منطقه فاتح بخش اروپایی استانبول ترکیه قرار دارد. هیپودروم در این منطقه با بخش بزرگی از جاذبه های توریستی استانبول، به ویژه دیدنی های تاریخی همسایه است.