دوره‌های تحصیلی در دانشگاه‌های کشور ترکیه

دوره‌های تحصیلی در دانشگاه‌های کشور ترکیه

دوره‌های تحصیلی در دانشگاه‌های کشور ترکیه

  • On lisans diplomasi که شامل دو الی سه سال تحصیلی بعد از دیپلم دبیرستان می‌شود.
  • Lisans diplomasi این دوره شامل ۴ سال تحصیلی می‌شود که دارای حداقل ۱۴۷ واحد خواهد بود.
  • Yuksek lisans diplomasi که شامل دو سال تحصیلی به صورت تمام وقت است. لازم به ذکر است که برای رسیدن به این دوره باید مقطع قبلی را پشت سر گذاشته باشید. این دوره دارای دو نیم سال کلاس درس و هم چنین دو نیم سال پایان نامه‌ای پژوهشی است.
  • Veterner hekimligi yuksek lisana diplomasi این دوره شامل پنج سال تحصیلی به صورت تمام وقت در رشته دامپزشکی است که بعد از دوره دیپلم صورت می‌گیرد.
  • Doktora phd که شامل سه الی چهار سال تحصیلی به صورت تمام وقت است. برای پشت سر گذاشتن این دوره باید حتما مقطع Yuksek lisans diplomasi را گذرانده باشید. دوره Doktora phd دارای دو تا چهار سال به صورت نیم سال از کلاس درس به علاوه حداقل ۴ نیم سال برای پژوهش است. لازم به ذکر است که قبل از شروع دوره پژوهش، دانشجویان باید امتحان جامعی را که برای آن‌ها تعیین می‌شود با موفقیت پشت سر بگذارند. علاوه بر این شرط دریافت مدرک دکتری در دانشگاه‌های ترکیه نوشتن پایان نامه این دوره و دفاعی موفق از پژوهش انجام شده توسط دانشجو است.

پذیرش مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های ترکیه

سازمان آموزش عالی کشور ترکیه از سال ۲۰۱۰ تا کنون نحوه پذیرش دانشجویان را بر عهده خود دانشگاه‌ها قرار داده تا هر کدام بر اساس شرایط مخصوص خودشان به جذب دانشجویان اقدام نمایند. در این شرایط هر ساله تعداد زیادی از این دانشگاه‌ها  آزمون‌هایی را برگزار می‌کنند. همانطور که گفته شد شرایط اخد دانشجو برای هر دانشگاه متفاوت است، این موضوع بدین معناست که برای برخی از دانشگاه‌ها پذیرش دانشجو به قبولی در این آزمون‌ها بستگی دارد و برای برخی دیگر معدل دیپلم در دوره دبیرستان آنها ملاک است.