وضعیت اقتصاد در ترکیه

وضعیت اقتصاد در ترکیه

وضعیت اقتصاد در ترکیه

وضعیت اقتصاد در ترکیه : ترکیه در درجه اول قصد دارد به اتحادیه اروپا بپیوندد و وضعیت اقتصادی خود را با اروپا وفق دهد. اتحادیه اروپا باید قبل از آن که ترکیه بخواهد به آن بپیوندد بایستی مسائل حقوق بشر را رعایت کند و از طرفی مشکلات و معضلات خود را با جمهوری قبرس حل کند. به همین دلیل است که اتحادیه اروپا اجازه نمی دهد ترکیه به عضویت این اتحادیه دربیاید.

ترکیه عضو پیمان هایی از جمله پیمان مرتبط با سازمان های اقتصادی در حال رشد و پیمانی که در آن جزو 20 کشور برتر اقتصادی دنیا است و از اقتصادهای برتر منطقه محسوب می شود. واحد پول ترکیه, لیر ترکیه نامیده می شود و در تاریخ قید شده که اولین ضرب سکه ها در ترکیه صورت گرفته است. در دهه 1970 برخی افراد از ترکیه به دلیل مسائل اقتصادی نامناسب و یا دستیبابی به شغل بهتر و سطح کیفیت بهتر زندگی به کشورهای دیگری مانند آلمان مهاجرت کردند.

این گروه مهاجر در فصل های تابستان مجددا به ترکیه باز می گشتند و سرمایه های خود را به داخل کشور ترکیه بر می گرداندند. تا دهه 1980 دولت و حاکمیت مالک بیشتر کمپانی ها در ترکیه بوده و نخست وزیر آن دوره_ ترگوت اوزال _ برای بهبود وضعیت کشور برخی از کمپانی ها را به کشورهای دیگر واگذار کرده بود. بیگانگان معمولا مجاز نبوده اند که به خریداری, اجاره و مالکیت املاک در ترکیه دست پیدا کنند و شرایط خاصی برای این افراد برای خرید یا اجاره کمپانی وجود دارد.

در سال های 1991, 1994 و 2001 رشد اقتصادی ترکیه بسیار کند عمل کرده است و اقتصاد ضعیفی را در این دوره ها داشته است. ترکیه عمدتا با اتحادیه اروپا, روسیه و ژاپن  خرید و فروش ها و صادرات و واردات ها را انجام می دهد. اتحادیه اروپا و ترکیه توافق کرده اند تا مالیاتی برای کالاهای تجاری دو کشور در نظر گرفته نشود و بر کارخانجات ترکیه سهل گیری شود تا به راحتی مواد اولیه را از اتحادیه اروپا تامین کنند و مردم ترکیه بتوانند تجارت راحتی داشته باشند و از طرفی مردم اتحادیه اروپا هم در کمپانی های ترکیه سهیم باشند. صادرات ترکیه در دهه 2010 ارزشی معادل 177 میلیارد دلار آمریکا داشته است.

ترکیه منابع نفت و گاز زیادی ندارد بنابراین این منابع را از کشورهای دیگری مانند روسیه خریداری می کند. البته ناگفته نماند که در سال 2010 منبع نفتی در منطقه دیاربکر ترکیه کشف شد اما این منبع به اندازه ای نبود تا قابل استخراج باشد. ترکیه در حال حاضر در حال جستجو منابع نفت و گاز در شمال قبرس است و تا کنون نیز به نتیجه ای نرسیده است. پایتخت و دومین شهر بزرگ ترکیه آنکارا است.

بزرگ ترین شهر ترکیه و تنها شهری در جهان که خشکی بین دو قاره را به هم مرتبط کرده استانبول می باشد. سومین شهر بزرگ ترکیه ازمیر است که بندر بزرگی در ترکیه محسوب می شود. ترکیه به 81 منطقه تقسیم شده است و هر منطقه ایالت و حکومت محلی دارد که تنها در مسائل جزئی حق تصمیم گیری دارند و حکومت موجود در آنکارا خود به تصمیمات بزرگتر و مهم می پردازد.

ایالت های موجود در 7 ناحیه ترکیه به بخش های کوچکتر و 992 ناحیه جزئی تر تقسیم شده است. زبان ترکیه در واقع زبان ترکی است که با نام ترکیش شناخته می شود. ترکیش به گروه های زبانی ترک تعلق دارد و شامل بخشی از زبانهای که در آسیای مرکزی گفتگو می شود مانند تاتارستانی یا آذربایجانی  نیز است.

زبان ترکی از زبان آسیای مرکزی گرفته شده اما امروزه تفاوت هایی با زبان آسیای مرکزی به چشم می خورد. زندگی ترک ها بخاطر همجواری با جنوبی ترین بخش مدیترانه تاثیر یافته است . اقلیت های این منطقه به زبانهای کردی و عربی و لادینو گفتگو می کنند. تعدادی از جوانان این منطقه می توانند به زبانهای انگلیسی نیز صحبت کنند که در واقع یادگیری این زبان بین جوانان به دلیل برگزاری کلاس ها و آموزش های مقدماتی دبستان و آموزش های سطح دبیرستان بوده است.