بررسی مختصر هزینه های زندگی در ترکیه

بررسی مختصر هزینه های زندگی در ترکیه

شرایط زندگی در ترکیه چگونه است؟

 

ترکیه چگونه اقتصادی دارد؟

مهم ترین منبع اقتصادی ترکیه گردشگری میباشد که سالانه سود و گردش مالی زیادی به همراه دارد. این کشور در طول سال چیزی حدود ۴۰ میلیون نفر گردشگر و توریست دارد. اما به طور کلی اقتصاد این کشور مدرنیته/سنتی، بر پایه کشاورزی بنا شده است و هر روزه رو به گسترش است، بطوریکه ۳۵% از نیروی کار این کشور در این زمینه مشغول به کار هستند. کتان، تنباکو، زیتون،و.. از محصولات مهم کشاورزی، و پوشاک، تجهیزات مواد حمل و نقل از محصولات صادراتی ترکیه است. واحد پولی این کشور لیر میباشد.

در سال ۲۰۰۵ میلادی بدلیل پایین بودن ارزش لیر و تورم زیاد دولت تصمیم گرفت که شش صفر از پول این کشور را حذف کند.

هزینه زندگی در ترکیه:

طبیعتا هزینه های زندگی در هر جایی از دنیا بستگی به شخص، محل و منطقه زندگی، نوع خوراک و پوشاک و… دارد. اما میانگین هزینه ی ماهانه زندگی در این کشور حدودا بین 3500 تا 4000 لیر، چیزی معادل 700 تا 800 دلار است.هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی ترکیه رایگان است. هزینه های تحصیل در دانشگاه های خصوصی سالانه بین ۱۰۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ لیر و هزینه های تحصیل در دانشگاه های نیمه خصوصی سالانه بین ۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ لیر می باشد البته میزان هزینه ها بستگی به نوع رشته، مقطع تحصیلی و نوع دانشگاه نیز میتواند داشته باشد.

به موجب قراردادی که در دوران پهلوی بین شاه ایران، رضاخان و آتاتورک بسته شد، اتباع هر دو کشور به مدت ۱۰۰ سال میتوانند بدون ویزا سفر کنند، مدت این قرارداد تا ۱۰ سال دیگر به پایان میرسد.در ترکیه می توان با اجاره نامه منزل اقدام به اخد اقامت ترکیه با اجاره خانه کرد.

ولی در یک نگاه کلی شرایط زندگی در ترکیه به ایران شباهت بیشتری دارد تا کشورهای اروپایی.

یکی از مشکلاتی که ممکن است مسافران خارجی و کسانی که به زبان انگلیسی صحبت میکنند با آن رو به رو شوند زبان است، به این ترتیب که اکثر مردم ترکیه نمیتوانند به زبان انگلیسی صحبت کنند.

همچنین علیرغم امنیت بالا در این کشور، عدم داشتن اطلاعات کافی و آشنا نبودن با رسم و رسوم رایج در این کشور میتواند دست افراد سود جو را برای کلاه برداری و حتی زور گیری باز بگذارد.

از دیگر مشکلاتی که ممکن است با آن رو به رو شوید بالا بودن هزینه مواد غذایی ،هزینه های درمانی و هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی میباشد که بهتر است برای مواجه نشدن با این موارد از قبل برنامه ریزی درست و هدفمندی داشته باشیم.

تجربه زندگی در ترکیه نشان میدهد که:

به طور متوسط میزان اجاره یک خانه ۷۰ متری، چیزی حدود ۷۰۰ یا ۸۰۰ لیر است، در صورت اجاره واحد های مبله تمیز این مبلغ بیشتر خواهد بود. لازم به ذکر است یکی از هزینه هایی که به نسبت ایران پایین تر است پول پیش یا به اصطلاح مبلغ دیپوزیت است که برای واحد های مبله برابر دو اجاره بها و برای واحد های خالی برابر یک اجاره بها می باشد.

هزینه هر لیتر بنزین در ترکیه۶/۵ لیر میباشد.

پرداخت هزینه حمل و نقل و استفاده از وسایل نقلیه عمومی(انواع قایق، اتوبوس، مترو، و..) به دو صورت نقدی و الکترونیکی صورت میگیرد. در اینجا میتوان اضافه کرد هزینه ها اعم از حمل و نقل در شهر استانبول و آنکارا کمی گرانتر از شهر های دیگر است.

کرایه تاکسی در ترکیه بالاست و برای هر مسیری حداقل 10 لیر است، تاکسی ها همگی تاکسیمتر دارند و هر مسیری که طی کنید اگر مبلغ حتی کمتر از 10 لیر شود باید 10 لیر را پرداخت نمایید.

یکی از هرینه های بالای زندگی در ترکیه، هزینه انرژی مانند برق و آب و گاز است. هزینه ی گاز برای یک واحد 70 متری که پکیج آن روی 50 الی 60 تنظیم شده باشد برای هر ماه حدود 800 لیر، هزینه آب حدود 300 لیر و برق حدود 150 لیر خواهد بود.

هزینه زندگی در ترکیه (ژانویه ۲۰۱۹)

این داده ها بر اساس ۲۲۲۰۹ گزارش در ۱۸ ماه گذشته از ۱۷۱۶ گزارشگر مختلف بوده است.

بهترین جا برای زندگی در ترکیه:

اگر شما نیز قصد مهاجرت به کشور ترکیه را دارید طبیعتا این سوال در ذهن شما ایجاد شده است که کدام شهر از این کشور زیبا را برای زندگی انتخاب کنید که هم از لحاظ معیشتی و هم از لحاظ آب و هوایی برای شما مناسب باشد. شهر استانبول قلب اقتصادی ترکیه نام گرفته است، دلیل این نام گذاری به موجب موقعیت جغرافیایی خاص این شهر است (مسیر تجاری آبی و خشکی).

آنتالیا و ازمیر نیز جز مهمترین شهر های تفریحی کشور ترکیه و اولین مقاصد گردشگران محسوب میشوند، چرا که این شهرها دارای مردم بسیار با فرهنگ و دوست داشتنی، آب و هوای معتدل با سواحل و تفریحگاه های زیبا و بافت تاریخی شهری جذاب هستند.

در ادامه…

ترکیه دارای ۸۱ استان و ۳۷ امین کشور پهناور جهان است. بزرگترین شهر های ترکیه استانبول، آنکارا، ازمیر، بورسا، آدانا، آنتالیا میباشد که هر کدام جذابیت های منحصر به فرد خود را دارد. ناگفته نماند ۱۳ مکان در این کشور به ثبت جهانی رسیده اند.

از مشاغلی که امروزه در ترکیه درآمد خوبی علی الخصوص برای مهاجران دارد، میتوان به سرمایه گذاری، آرایشگری، تدریس زبان، هتلداری، مهمانداری و … اشاره کرد که البته بدون تسلط به زبان ترکی استانبولی امکان فعالیت در هیچ شاخه و شغلی وجود ندارد و این موضوع اصلی ترین مشکل مهاجرت اکثر ایرانیان به ترکیه است.