استخدام در کشور جمهوری ترکیه و اشتغال

استخدام در کشور جمهوری ترکیه و اشتغال

استخدام در کشور جمهوری ترکیه و اشتغال : سلام عزیزان هموطن. موضوعِ این مقاله استخدام در کشور جمهوری ترکیه و اشتغال به کار در این کشور می باشد. موضوع این است که آیا در ترکیه چه مشاغلی وجود دارد و این مشاغل چه حق و حقوقی به آنها تعلق می­گیرد و چه میزان حقوق و درآمد برای ایرانیانی که قصد دارند در کشور ترکیه مشغول به کار بشوند پرداخت می شود.

باید عرض کنم در کشور ترکیه مانند دیگر کشورها و حتی کشور خودمان یک سری قواعد و مقررات برای کسب و کار وجود دارد و باید هر فردِ شهروند ترکیه و یا غیر ترکیه این قواعد را برای زندگی در ترکیه و کسب امکان فعالیت و کسب و کار رعایت بکند. در درجه اول در ترکیه الزاماً هر فرد باید مجوز کسب و کار دریافت نماید و با کسب اجازه می تواند پروانه کار اخذ نموده و مشغول به کار بشود.

اینکه در ترکیه چه کارهایی برای ایرانیان مجاز است بسیار اهمیت دارد و اینکه در کجا به چه مشاغلی می توان پرداخت اهمیت بسزایی دارد. باید حتماً از قوانین استخدامی در کشور ترکیه مطلع باشید تا کارفرما و افرادی که شما را به استخدام خودشان در می آورند نتوانند سر شما کلاه بگذارند و حق و حقوق شما را پایمال نمایند. اطلاعات بسیار زیادی هست که شما بایستی از این موضوع داشته باشید تا بتوانید آن اطلاعات را به کار ببندید.

اگر می خواهید در ترکیه در بازار فعالیت بکنید مثل بازار ایران یک قواعد نانوشته ای بر این بازار حاکم است و در امر خرید و فروش اگر می خواهید وارد شوید حتماً می باید قوانین خرید و فروش را بدانید. افرادی که زبان ترکی استانبولی را می دانند قطعاً بهتر می توانند در بازار کشور ترکیه به امر بیزینس و تجارت بپردازند. برای این منظور شما نیازی به اخذ مجوز ندارید ولی لازم است که قواعد و قوانین خرید و فروش در ترکیه را بدانید و ویزای توریستی برای این منظور کفایت می کند.

اگر شما قصد دارید که یک فعالیت بین المللی داشته باشید در کشور ترکیه حتماً می باید قوانین حقوق بین الملل را بدانید و یا از یک وکیلی که اشراف کامل بر قوانین بین الملل دارد هم استفاده نمایید.

موضوع دیگر اینکه اگر شما مشتری در کشور ترکیه دارید و می خواهید با آن مشتری ارتباط برقرار کنید همچنان شما نیاز به کسب مجوز اشتغال و اخذ اجازه کار ندارید اما باید در روند انجام قراردادها الزاماً با یک وکیل همکاری نمایید. مشاغلی در ترکیه هستند که به اصطلاح مشاغل تابستانی هستند.

برخی دیگر از مشاغل به این صورت هست که شما در استخدام یک شرکت در می آیید. برای در استخدام درآمدن یک شرکت ترکی حتماً می باید کارفرما مجوز لازم را برای اینکار اخذ نماید وگرنه شما بدون مجوز به مشکلات قانونی بر می خورید. ویزا گرفتن در ترکیه آسان نیست اما محال نیست.

تقریباً سطح بیکاری برای خود افراد ترک زبان یازده درصد در سال دو هزار و هفده بوده و افراد بیکار را بیشتر، جوانان تشکیل می دهند. طبیعتاً حکومت و دولت ترکیه در نظر دارد که شهروندان ترکیه را به استخدام خود دربیاورد، اما اگر شما مهارتی دارید که این مهارت می تواند برای کشور میزبان یعنی جمهوری ترکیه مفید فایده باشد حتماً برای شما مجوز کار فراهم می شود.

مشاغلی مثل کارگر، پزشکان متخصص، پرستاران، رسپشن هایی که به زبان های بیگانه مسلط هستند، جوشکاری، خلبانی، برنامه نویسی حرفه ای، این مشاغل همگی می توانند در کشور ترکیه به شما برای اخذ اجازه کار بسیار سودمند باشند. اما شغل هایی مثل بازاریابی، مکانیکی و کارهایی که تخصص به حساب نمی آیند حتماً می باید در استخدام یک شرکت قرار بگیرند و شما مستقلاً نمی توانید اخذ اقامت و اجازه کار دریافت کنید، بنابراین به یک شرکتی مراجعه می کنید که آن شرکت برای شما با توجه به قانون دولت ترکیه و مجوزهایی که اخذ می نماید برای شما امکان کار و فعالیت فراهم می کند.

یک نکتۀ کلیدی و طلایی که عرض می کنم اینکه اگر قصد دارید به کشور ترکیه بروید ملت و مردم ترکیه در زبان های فرانسوی و آلمانی حتی انگلیسی بسیار ضعیف هستند و اگر شما زبان انگلیسی مناسبی داشته باشید به راحتی می توانید مجوز کار را اخذ بکنید بنابراین پیشنهاد می کنیم که شما برای یادگیری یک زبان دیگر همچون انگلیسی بیشتر تلاش کنید و این زبان برای شما می تواند بسیار سودمند باشد و شرایط کار برای شما فراهم گردد.